Color de llet

Leyshon, Nell

Barcelona : Angle, 2017

Hi havia una vegada una noia de quinze anys que vivia amb la seva família a una granja del camp anglès, allà pels volts de 1830. Mary, que és com es deia la noia, era la més petita de quatre germanes. Decidida, espavilada i directa, Mary era analfabeta, tenia els cabells blancs i una cama esguerrada. Ella i les seves germanes treballaven durament a la granja del pare feinejant al camp i tenint cura del bestiar. Completaven la família la mare i l’avi, un vellet desgastat per la vida camperola, per qui Mary sentia una tendresa especial.
La feina a la granja era molt i molt dura. El pare, ressentit per no haver tingut cap fill mascle capaç de treballar tant com ell, les feia pencar de valent per produir el doble i no dubtava a castigar-les físicament si considerava que es relaxaven una mica. Aquella vida no agradava a cap de les noies i totes somiaven una existència millor.
Heus aquí que un bon dia, Mary va traslladar-se a viure a la casa del vicari. El seu pare va fer un tracte amb ell. A canvi d’uns diners, li deixava la Mary per a que cuidés la seva dona, que estava molt malalta. Al principi, s’enyorava molt, però el bon tracte que li dispensava la senyora la va ajudar a conformar-se.
Tot va canviar quan la senyora va morir. Només la seva curiositat i el seu interès per aprendre van mantenir Mary ferma en un entorn hostil.
Nell Leyshon (Glastonbury, 1962), novel·lista i dramaturga britànica, ens ofereix una novel·la estremidora que inicialment va concebre com una peça teatral. Escrita en primera persona, amb una veu narrativa senzilla i potent alhora, l’obra ve a ser un diari on Mary narra un any de la seva vida i on ho aboca tot. Ella mateixa insisteix que ho ha d’explicar tot, malgrat li pesi, perquè si no, res no s’entendria.
Interessant la forma com està escrita i l’evolució de la protagonista, que madura com a persona i s’estrena i creix com a escriptora.
Una novel·la curta, en aparença simple, que es llegeix en un no res i que corprèn d’allò més.

[Nell Leyshon a les Biblioteques]

[Entrevista con Nell Leyshon, autora de "Del color de la leche"]