Les darreres paraules

Riera, Carme

Barcelona : Edicions 62, 2016

Premi Sant Joan 2016, Les darreres paraules pren la forma d’un fals “manuscrit” misteriós trobat en un llibreter de vell per l’autora, tal i com s’explica a la introducció. La segona part de la novel·la narra les suposades memòries que l’arxiduc Lluís Salvador d’Habsburg dicta en primera persona al seu secretari, Erwin.

Saber que tinc els dies comptats m’impulsa a ser valent i sincer, a parlar de tot quant no m’he atrevit a revelar a ningú. Si ara que Àustria està en guerra es conegués part del que vull explicar seria titllat d’antipatriota i qui sap si no enviat a la davant d’un escamot d’afusellament, per molt cosí de l’Emperador que i malgrat que estigui molt malalt.

Utilitzant de manera molt intel·ligent la primera persona, Carme Riera ens apropa a la figura controvertida d’arxiduc. L’obra, en un estil molt àgil, enllaça una agitada vida personal, marcada per unes difícils relacions familiars i una sexualitat dissoluta i contradictòria, amb la història de la fi de la monarquia austro-hongaresa, que va acabar en la primera guerra mundial.

[Carme Riera a les Biblioteques]

[Carme Riera a la Viquipèdia]