Baixem al subsòl d'Olesa

Un any més l'Arrel Acció Cultural celebra a la biblioteca el dia del comú de Subolesa, sorgit de la novel·la de ciència ficció Retorn al Sol de J. M. Francés. Aquesta tarda, a més de l'entrega de premis del concurs literari, Jordi Munner-Jordà pronunciarà la conferència "Enginyers, astrònoms i escriptors: l'ambient cultural entorn de Subolesa", a partir de les 19 hores. Si voleu conèixer els guardonats, consulteu més tard la web de la biblioteca.

Enguany també tornem a acollir una exposició amb obres d'art de diferents disciplines inspirades en Subolesa, que podeu visitar encara durant la setmana vinent. Pintura, dibuix, escultura, audiovisual,...

La intenció de celebrar la Diada del Comú de Subolesa és donar a conèixer l'univers de la novel·la Retorn al Sol i també el món de la ciència-ficció catalana. Què  és  Subolesa?  L'any  1936  l'escriptor  Josep  Maria  Francès  publicava  la  que  seria  una  de  les primeres novel·les de ciència-ficció escrites en català: Retorn al Sol, que el propi autor definia amb el  subtítol  de  "novel·la  de  fantasia  i  de  sàtira".  En  aquest  llibre  s'hi  narren  les  peripècies  dels habitants  de  la  utòpica  ciutat  de  Subolesa,  un  món  subterrani  futurista  situat  a  les  entranyes  de  la muntanya  de  Montserrat.  L'autor  va  triar  el  nom  de  la  vila  d'Olesa  per  recrear  el  que  havia  de  ser una  Catalunya  futura  i  alternativa  condemnada  a  viure  sota  terra  després  d'un  gran  cataclisme climàtic.