Allò que va passar a Cardós

Solsona, Ramon

Barcelona : Proa, 2016

Ramon Solsona (Barcelona, 1950), escriptor, periodista i guionista, s'afegeix a allò que de manera un pèl barroera podríem anomenar el gènere de l'assassinat en terres de muntanya, una temàtica que també han tractat altres autors catalans contemporanis d'èxit: Les veus del Pamano de Jaume Cabré, Dos taüts negres i dos de blancs de Pep Coll, i Tor: tretze cases i tres morts de Carles Porta.

La novel·la comença amb la confessió d'un crim passional, des del primer capítol ja tenim la víctima, un guàrdia civil, mort a mans d'un topògraf. Però no us penseu pas que es tracta d'una novel·la policíaca, aquest episodi clau serà el fil que, tot estirant,  ens portarà a la vall de Cardós de l'any 1965, en plena construcció de les obres hidroelèctriques que havien d'abastir d'energia la ciutat de Barcelona i la seva àrea d'influència.

L'autor retrata una societat en un procés de canvi iniciat amb les obres de la Canadenca, la companyia de l'enginyer Pearson, un projecte gegantí que no es va enllestir fins a la dècada dels vuitanta del segle passat. Al llarg d'aquests anys, com dirà un dels personatges, “el Pallars Jussà va ser el Far West”. I és que una gran quantitat de persones de molts llocs d'Espanya hi acudien a buscar feina i, a mesura que canviava la fesomia de la vall, fins llavors un racó de món, també va canviar la demografia, l'economia i fins i tot els valors morals.

Intercalant testimonis i fragments d'investigacions periodístiques, l'autor desplega una galeria de personatges, des dels treballadors més qualificats fins als obrers, els habitants autòctons de la vall, guàrdies civils, mossèns, periodistes...Un munt d'històries paral·leles que ens revelaran el perquè del crim, amb el rerefons de la dictadura, una sobtada prosperitat econòmica i les primeres passes cap a la modernitat materialitzada amb els sis-cents, la televisió i el turisme.

[Ramon Solsona a les biblioteques]

[Ramon Solsona a la Viquipèdia]

[Ramon Solsona a la Institució de les Lletres Catalanes]

[Descarrega't la novel·la a eBiblio: Català]